Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتال

آموزش کامل ساخت پروفایل لینکدین

به این مقاله امتیاز دهید post

بدون شک پروفایل لینکدین، یکی از بزرگترین ردپاهایی است که افراد مختلف از بخش حرفه‌ای خود در دنیای اینترنت، به جا می‌گذارند. لینکدین با بیش از ۶۰۰ میلیون کاربر در سراسر دنیا، بدون شک بزرگترین بستر برای ارتباطات حرفه‌ای است.

اگر شما هم به دنبال موقعیت‌های شغلی بهتر و پیشرفت در زمینه حرفه‌ای خود هستید، احتمالا بارها این توصیه را شنیدید که باید یک پروفایل در لینکدین داشته باشید. چراکه ساخت یک پروفایل حرفه‌ای در لینکدین به شما کمک می‌کند تا به صدها متخصص دیگر در حوزه کاری خود ارتباط برقرار کنید و به فرصت‌های جدیدی دست پیدا کنید.

اما احتمالا شما که در حال خواندن این مقاله هستید، سوال اصلیتان این است که ویژگی یک پروفایل لینکدین حرفه‌ای چیست؟ چگونه می‌توانیم پروفایل لینکدین جذابی بسازیم؟ لینکدین چه امکانات جذابی را برای ساخت یک رزومه آنلاین در اختیار ما قرار می‌دهد؟

در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به صورت کامل با مراحل ایجاد یک پروفایل لینکدین حرفه‌ای آشنا شوید.

کارگاه لینکدین مارکتینگ

چرا داشتن پروفایل لینکدین بسیار مهم است؟

اگر از کاربران لینکدین بپرسید که واقعا این شبکه اجتماعی در نهایت به چه دردی می‌خورد؟ احتمالا به شما می‌گویند که لینکدین بستری برای برندسازی شخصی، برندسازی کسب و کارها، پیدا کردن فرصت‌های شغلی جدید و یادگیری و تبادل ارزش در حوزه کاریتان است. همه این موارد، کاربردهای لینکدین هستند.

business insider، در سال ۲۰۱۹ با انتشار گزارشی، لینکدین را مورد اعتمادترین شبکه اجتماعی موجود معرفی کرد. بستری مناسب برای انتشار محتوای تخصصی و پیدا کردن فرصت‌های جدید.

این شبکه اجتماعی در حال حاضر ۷۰۶ میلیون کاربر دارد که شامل مدیران، افراد تاثیرگذار حوزه‌های مختلف و برندهای معتبر و مختلفی می‌شود.

چگونه پروفایل لینکدین حرفه‌ای بسازیم؟

لینکدین امکانات بسیار متنوعی را برای توضیح مهارت‌ها و نشان دادن توانایی‌های کاربران ارائه کرده است. برای آنکه بتوانید از هر بخشی به بهترین شکل برای ارائه یک رزومه مناسب استفاده کنید، باید نکاتی را بدانید. در ادامه همراه ما باشید تا مهم‌ترین بخش‌های لینکدین را برای ساخت یک پروفایل حرفه‌ای، بررسی کنیم.

پروفایل خود را برای برخورد اول، بهینه‌سازی کنید

عکس پروفایل و قسمت هدلاین (که امکان نوشتن چند خط در آن وجود دارد و در قسمت بالای پروفایل نمایش داده می‌شود) مهم‌ترین جزئیات یک پروفایل حرفه‌ای در لینکدین هستند. همین دو بخش در پروفایل شما است که کاربران را باید در نگاه اول جذب کند تا وارد صفحه شما شوند.

برای آنکه پروفایل خود را برای این برخورد اول آماده کنید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • استفاده از عکس پروفایل مناسب: تصور کنید قرار است به یک مصاحبه کاری یا جلسه رسمی بروید. چه لباسی را انتخاب می‌کنید؟ سعی کنید برای لینکدین عکس حرفه‌ای و رسمی‌تری را نسبت به بقیه شبکه‌های اجتماعی انتخاب کنید.
  • نوشتن یک هدلاین جذاب: هدلاین فرصتی است که باید از آن برای ایجاد تمایز بین پروفایل خود با دیگران استفاده کنید. حواستان باشد که این بخش را خیلی طولانی نکنید و کلیشه‌های معمول را کنار بگذارید. استفاده از جمله‌هایی مثل:«در حال حاضر تمرکزم را روی فلان موضوع گذاشتم» نمی‌تواند خیلی جذاب باشد. بسیاری از کاربران، تنها سه یا چهار کلمه اول هدلاین شما را می‌بینند. بنابراین با یک قلاب مناسب در ابتدای متنتان، توضیحی کوتاه و جذاب از خودتان ارائه کنید.
  • انتخاب عکس بکگراند مناسب: عکس بکگراند را با توجه به تخصص خود و توضیحاتی که در بخش هدلاین آوردید انتخاب کنید. مثلا اگر درباره تیم خوبتان توضیحاتی دادید، می‌توانید عکسی از تیمتان را در این بخش قرار دهید، یا عکسی مرتبط و جذاب با زمینه تخصص خود را انتخاب کنید.

با دقت کافی از کلمات استفاده کنید

یکی دیگر از بخش‌های پروفایل لینکدین بخش خلاصه فعالیت‌ها یا summary است. درست است که اسم این بخش «خلاصه» است، اما نوشتن عبارات و کلمات کوتاهی مثل «خلاق، باانگیزه و پویا» اطلاعاتی که کاربران برای شناخت توانایی‌های شما لازم دارند را ارائه نمی‌کند.

هدلاین در لینکدین

در عوض سعی کنید به صورت مختصر درباره کارهای مهمی که انجام دادید، توانایی‌های کلیدی و تجربیاتتان با استفاده از تصاویر و شواهد کافی صحبت کنید. در این بخش هم مثل بخش هدلاین از به کارگیری کلیشه‌های رایج به شدت خودداری کنید و سعی کنید خودتان باشید و تجربیات و اتفاقات مختلف را از نقطه نگاه خود توضیح دهید.

به خودتان اجازه درخشش دهید!

اگر برای پروژه دانشگاه خود، کلیپ کوتاهی تهیه کرده بودید اگر پروژه داوطلبانه جذابی انجام دادید و عکس‌هایی از آن موجود است از آن‌ها در پروفایل لینکدین خود استفاده کنید. استفاده از تصاویر و ویدیوهای جذاب، تاثیر بسیار زیادی در ساخت یک پروفایل جذاب دارد.

وقتی به صورت کلی قصد ساخت یک رزومه مناسب را دارید، به شما توصیه می‌شود که درباره علایق و تجربیات خود صحبت کنید. لینکدین هم از این مورد مستثنا نیست.

همه کارهای داوطلبانه‌ای که انجام دادید، زبان‌هایی که صحبت کردید و پروژه‌هایی که انجام دادید را در لنکدین ثبت کنید. هرچند که قسمت جداگانه‌ای برای صحبت درباره علایق در پروفایل لینکدین وجود دارد، اما خوب است که به برجسته‌ترین علایق خود در بخش خلاصه (summary) هم اشاره کنید تا کاربران از نظر عاطفی هم ارتباط خوبی با شما برقرار کنند.

واضح بنویسید

کمی بالاتر درباره انتخاب کلمات درست و توضیح کافی مهارت‌ها صحبت کردیم. اما این موضوع چنان پراهمیت است که لازم است درباره انتخاب عبارات و جملات درست هم، یکبار دیگر آن را یادآوری کنیم.

مثلا به جای آنکه بنویسید:« من یک مدیر منابع انسانی باتجربه هستم» یا جمله‌ای که چنین مضمونی داشته باشد، بهتر است با دلیل و منطق همین عبارت را به مخاطبتان ثابت کنید. مثلا می‌توانید بنویسید:« من در موقعیت شغلی که در سال ۹۸ داشتم، موفق شدم میزان بهروری تیم را ۲۵% بیشتر کنم.»

علاوه بر آن، در بخش تجربیات کاری خود، فقط به مسئولیتی که داشتید اشاره نکنید و کمی بیشتر و با جزئیات توضیح دهید که چه کاری انجام می‌دادید. مثلا اینکه بنویسید:« من در سال ۹۹ مسئول دیتا بیس آکادمی اینفوگرام بودم» کافی نیست! کمی بیشتر توضیح دهید که چه وظایفی داشتید، چگونه به تیم خود کمک می‌کردید و در کدام بخش‌ها تاثیرگذار بودید.

آیا علاقه‌مند به لینکدین مارکتینگ هستید؟

دوره آموزشی لینکدین مارکتینگ

URL یا آدرس صفحه کاربری لینکدین خود را بهینه کنید

آدرس صفحه در لینکدین

زمانی که صفحه جدیدی در لینکدین می‌سازید، در حالت اولیه آدرس صفحه شما شامل چند عدد و حروف اضافه است. این اعداد و حروف اضافه را از آدرس صفحه خود حذف کنید تا به خاطر سپردن و به اشتراک گذاشتن آن راحت‌تر باشد. اگر URL با نام خودتان قبلا استفاده شده، با کمی خلاقیت حروف یا اعداد معنی‌دار را به آخر آدرس صفحه خود اضافه کنید، اما یادتان باشد که این آدرس باید در نهایت ساده باشد.

بخش تاییده‌ها و توصیه‌نامه (Endorsements and Recommendations) را جدی بگیرید

بخش recommendation لینکدین

 شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های لینکدین قسمت تاییده‌ها و توصیه‌نامه‌های دیگران درباره شما باشد. مهم‌ترین تفاوت پروفایل لینکدین با هر شکل روزمه آنلاین دیگر هم این است که دیگران که تجربه همکاری با شما را داشتند، می‌توانند در این بستر توانایی‌ها و مهارت‌های شما را تایید کنند.

حتما سعی کنید از افراد نزدیکی که در همکاری با شما تجربه خوبی داشتند توصیه‌نامه بگیرید و از آن‌ها بخواهید که مهارت‌ها و تجربیات شما را تایید (Endorse) کنند.

برای آنکه نتیجه بهتری بگیرید، خوب است که خودتان نکات کلیدی که در فکرتان وجود دارد را به این افراد بگویید تا آن‌ها بتوانند توصیه‌نامه‌ای مناسب برای روزمه‌تان بنویسند.

بهترین روش برای دریافت توصیه‌نامه از افراد مختلف این است که خودتان هم برای آن‌ها توصیه‌نامه بنویسید تا تبادل ارزش خوبی داشته باشید.

کال تو اکشن داشته باشید

انتظار دارید کسانی که از صفحه شما بازدید می‌کنند چه اقدامی را انجام دهند؟ اگر دوست دارید شما را فالو کنند، همین خواسته را شفاف مطرح کرده و از ایموجی مناسب هم برای نشان دادن دکمه فالو استفاده کنید. همچنین سعی کنید دلیلی برای دنبال کردن صفحه‎‌تان و در واقع ارزشی که به دست می‌آورند هم صحبت کنید. مثلا بنویسید «برای آنکه تجربیات من را در مدیریت شبکه‌های اجتماعی بدانید، این صفحه را دنبال کنید»

داشتن یک کال تو اکشن، هم شما را به هدفتان می‌رساند و هم بازدیدکنندگان از صفحات را از سردرگمی نجات می‌دهد.

دنبال کردن دیگران را فراموش نکنید

کانکت در لینکدین

این نکته بسیار ساده، خیلی وقت‌ها کاملا به دست فراموشی سپرده می‌شود. بعد از آنکه با در نظر گرفتن نکات بالا، پروفایل لینکدین خود را تکمیل کردید، یادتان نرود که هر روز به چند نفر درخواست connect شدن ارسال کنید و ارتباطاتتان را در این فضا گسترش دهید.

فراموش نکنید که این افراد را باید با دقت و حوصله کافی انتخاب کنید و تا جای ممکن با افرادی که در حوزه کاری شما فعالیتی ندارند، connect نشوید و افرادی را دنبال کنید که می‌توانید با آن‌ها تبادل ارزش داشته باشید.

محتوای باکیفیت تولید کنید

لینکدین یکی از بسترهایی است که نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر یا اینستاگرام، در آن تولید محتوا انجام نمی‌شود اما کاربران بسیار زیادی در آن فعالیت می‌کنند. بنابراین با تولید محتوای باکیفیت در این بستر، فرصت‌های بسیار بیشتری برای رشد نسبت به شبکه‌های اجتماعی دیگر وجود دارد، چراکه در این مسیر رقبای کمتری خواهید داشت و در واقع پا را در اقیانوس آبی شبکه‌های اجتماعی گذاشته‌اید!

از طرفی با تولید محتوای مناسب، توانایی‌های خود را در حوزه کاریتان بیشتر به همکارانتان نشان می‌دهید و احتمالا اعتماد و فرصت‌های شغلی بهتری را در آینده بدست می‌آورید. چند وقتی است که کارشناسان مختلف در حوزه شبکه‌های اجتماعی به افرادی که در شروع مسیر خود به دنبال جذب مخاطب هستند توصیه می‌کنند که لینکدین را به عنوان یکی از بسترهای مناسب برای تولید محتوا جدی بگیرند.

فعالیت مستمر داشته باشید

شبکه‌های اجتماعی همانطور که از نامشان پیداست برای برقراری ارتباط ساخته شده‌اند. در هیچ کدام از این بسترها، صرفا با داشتن یک پروفایل حرفه‌ای و تولید محتوای مناسب، به نتیجه دلخواه نمی‌رسید!

علاوه بر این کارها، به اشتراک گذاشتن نظرات مناسب و درگیر شدن با محتوای دیگران، بسیار مهم است. کامنت بگذارید، محتوای دیگران را لایک کنید و در گفتگوهای مختلف شرکت کنید تا بیشتر در این فضا مورد توجه قرار بگیرید.

در نظر داشته باشید که بسیاری این توصیه مهم را چندان درست به کار نمی‌گیرند و درگیری‌های مصنوعی و سطحی با محتوای دیگران برقرار می‌کنند که حتی می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد! مثلا زیر چند پست مختلف کامنتی تکراری‌ مثل:« عالی بود» را به اشتراک می‌گذارند.

به جای استفاده از چنین عباراتی بهتر است که نظر واقعی خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید و با محتوای جذاب کامنت خود، توجه صاحب پست و کاربران دیگر را جلب کنید.

به گروه‌های مختلف در لینکدین بپیوندید

یکی دیگر از راه‌های مناسب برای افزایش تعامل با دیگران در لینکدین، اضافه شدن به گروه‌های مختلف حوزه کاریتان است. با پرس و جو این گروه‌ها را پیدا کنید و در بحث‌های آن‌ها شرکت کنید. با انجام این کار احتمالا هم اطلاعات بیشتر و تخصصی‌تری در حوزه کاری خودتان را به دست می‌آورید و هم ارتباطات کاریتان را گسترش می‌دهید.

دست از بهتر شدن نکشید!

شاید بتوان گفت که ساختن یک پروفایل حرفه‌ای در لینکدین، نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی زمان بسیار بیشتری را از شما می‌گیرد، اما قطعا ارزشش را دارد. اما فکر نکنید که اگر یکبار اطلاعات پروفایل خود را با دقت کامل کردید، کار برای همیشه تمام شده است!

حتما در برنامه‌هایتان ویرایش و بهتر کردن اطلاعات پروفایل لینکدین را در فواصل زمانی مختلف، داشته باشید. با توجه به اینکه پروفایل لینکدین بخش‌های بسیار متنوعی دارد، هرچه قدر هم آن را با دقت کامل کنید، احتمالا در ویرایش‌های بعدی می‌توانید تصاویر مختلف یا اطلاعات جدیدی به آن اضافه کنید!

جمع بندی

در مجموع، برای داشتن یک پروفایل حرفه‌ای در لینکدین قرار نیست کار بسیار عجیب و پیچیده‌ای انجام دهید! چراکه فرمول موفقیت در همه شبکه‌های اجتماعی تقریبا یکسان است. در لینکدین باید بدانید که با فضا و مخاطب حرفه‌ای طرفید و از عکس و اطلاعات پروفایل تا محتوای خود را بر همین اساس انتخاب کنید.

در این شبکه اجتماعی هم مثل سایر بسترها لازم است فعالیت مستمر داشته باشید و به مرور با تولید محتوای باکیفیت، مخاطبان خود را پیدا کنید.

در این مقاله هر آنچه که برای دانستن نکات کلی داشتن پروفایل حرفه‌ای در لینکدین لازم است جمع آوری شده، اگر سوالی درباره این موضوع دارید، حتما در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید تا درباره آن گفتگو کنیم.

برای آشنایی بیشتر با محیط لینکدین پیشنهاد می‌کنیم به پست «بررسی کامل لینکدین و امکانات آن» سر بزنید

سوالات متداول

آیا لینکدین در ایران مسدود یا فیلتر است؟

خیر. این شبکه اجتماعی در ایران فیلتر نیست و می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید. تنها توجه داشته باشید که برخی از امکانات لینکدین که با پرداخت بانکی قابل دسترسی است، به دلیل وجود تحریم‌ها در ایران قابل استفاده نیست.

الگوریتم لینکدین چگونه است؟

الگوریتم لینکدین درست مثل سایر شبکه‌های اجتماعی کار می‌کند و پیچیدگی خاصی ندارد. این الگورتیم تمایل دارد که محتوا و صفحاتی که درگیری مخاطبانشان (لایک‌ها، کامنت‌ها و…) بیشتر است و محتوایشان با استقبال بیشتری همراه است را به دیگر کاربران پیشنهاد دهد. بنابراین برای موفقیت در این فضا باید تولید محتوای باکیفیت داشته باشید و کاربران را به درگیر شدن با محتوای خود تشویق کنید.

آدرس حساب کاربری در لینکدین چیست؟

زمانی که صفحه جدیدی در لینکدین می‌سازید، در حالت اولیه آدرس صفحه یا همان URL شما شامل چند عدد و حروف اضافه است. این اعداد و حروف اضافه را از آدرس صفحه خود حذف کنید تا به خاطر سپردن و به اشتراک گذاشتن آن راحت‌تر باشد.

کانکشن در لینکدین چیست؟

کانکشن در معنای تحت الفضی متصل شدن است. کانکشن در لینکدین به کانکت شدن در فیسبوک شبیه است. یعنی زمانی که شما به صفحه فرد دیگری متصل شوید، دو طرف می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. در حالی که مثلا در اینستاگرام زمانی که شما کسی را دنبال می‌کنید، آن فرد می‌تواند شما را دنبال کند یا این کار را انجام ندهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن