Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتال

نسخه جدید گوگل آنالیتکس : امکانات و آموزش فعال سازی

به این مقاله امتیاز دهید post

قبلا نسخه‌ای از گوگل آنالیتیش ۴ با نام نسخه App+Web رونمایی شده بود تا اینکه در تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۲۰ گوگل در صفحه تویتتر خود اعلام کرد این ورژن جدید یعنی GA4 را به طور رسمی منتشر کرده است. پس از اعلام این خبر توسط گوگل هر فردی که قصد نصب گوگل آنالیتیکس داشته باشد به طور پیشفرض نسخه جدید آنالیتیکس روی سایتش پیاده‌سازی خواهد شد.

 در این مقاله علاوه بر آموزش نصب نسخه جدید آنالیتیکس، معرفی ابزارها و امکانات نسخه جدید به این سوال نیز پاسخ می‌دهیم که آیا نیاز است از نسخه قدیمی به GA4 مهاجرت کرد؟ پس در ادامه با آکادمی اینفوگرام همراه باشید.

بررسی تاریخچه آنالیتیکس

اولین بار در سال ۲۰۰۵ گوگل آنالیتیکس توسط کمپانی URCHIN طراحی و منتشر شد. در سال ۲۰۰۸ نسخه اولیه بهبود پیدا کرده و ارتقا یافت تا اینکه در سال ۲۰۱۲ با تغییرات گسترده‌تر به Universal Analytics تبدیل شد. و در انتها نیز با به روزرسانی اساسی در سال ۲۰۲۰ گوگل آنالیتیکس نسخه ۴ در اختیار همگان قرار گرفت.

آیا با انتشار گوگل آنالیتیکس ۴ جمع آوری داده‌ها از نسخه قدیمی قطع خواهد شد؟

قطعا خیر! توجه کنید ۱۴ میلیون وب سایت در دنیا در حال استفاده از گوگل آنالیتیکس هستند و بسیاری از این سایت‌ها هنوز هم از نسخه قدیمی استفاده می‌کنند. امکان از بین رفتن داده‌های قدیمی در صورت مهاجرت به نسخه جدید نیز وجود نخواهد داشت و تمامی دیتاهای شما در property   قدیمی همچنان وجود خواهد داشت. اما پروپرتی جدید دسترسی به اطلاعات قبلی نخواهد داشت.

توجه داشته باشید که در سال ۲۰۱۲ و زمانی که پشتیبانی از Classic Analytics قطع شد، همچنان جمع آوری داده و انتشار گزارش‌ها در نسخه قدیمی ادامه داشت و برخی سایت‌ها همچنان در حال استفاده از نسخه قدیمی هستند. پس خیالتان از بابت حفظ اطلاعات و ادامه جمع‌آوری داده‌ها راحت باشد.

آموزش نصب گوگل آنالیتیکس ۴

  • وارد سایت google analytics شوید.
  • روی دکمه Set up for free کلیک کنید. تا صفحه زیر برای شما نمایش داده شود.
نسخه جدید گوگل آنالیتیکس
  • نام اکانت خود را انتخاب کرده و تمامی فیلدها که مربوط به ساعت، واحد پول است را پر کنید و دکمه next را بزنید. در این حالت فقط GA4 برای شما نصب می‌شود.
گوگل آنالیتیکس جدید
  • از آنجایی که GA4 هنوز کامل نیست بهتر است هر دو ویژگی را کنار هم داشته باشید.  پس روی Show advanced options نیز کلیک کنید.
  • آدرس وب سایت خود را وارد کنید.
  • در این مرحله بهتر است انخاب کنید که GA4 و UA هر دو با هم روی سایت شما راه اندازی شوند.
  • اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را وارد کنید.
  • شرایط خدمات گوگل آنالیتیکس را مطالعه کرده و تیک آن را بزنید.
  • جریان داده (data stream) مورد نظر خود را انتخاب کنید. در این جا چون ما برای وب سایت آنالیتیکس نصب کردیم  web  را انتخاب می‌کنیم.
گوگل آنالیتیکس نسخه جدید

نصب GA4

  • در این مرحله کافی است Measurment ID را کپی کنید.
  • در تگ منیجر یک تگ GA4 بسازید.
  • نام تگ را انتخاب کنید.
  • آیدی کپی شده را در بخش Measurment ID پیست کنید.
  • تریگر را از نوع All Pages انتخاب کنید.
  • تگ را save  و منتشر کنید.

نصب UA

  • برای نصب UA به قسمت Admin بروید.
  • از بخش Tracking code باید Tracking ID را کپی کنید.
نسخه جدید گوگل آنالیتیکس
  • در تگ منیجر یک تگ جدید از نوع Universal Analytics بسازید.
  • یک Variable   ساخته سپس آیدی کپی شده را پیست کرده و ذخیره کنید.
  • حالا Variable  را وصل کنید.
  • Track Type باید Pageview  باشد.
  • Triger  باید از نوع All Pages باشد.
  • در انتها تگ را منتشر کنید.

آموزش تغییر نسخه قدیمی و نصب GA4 روی سایت

  • وارد گوگل آنالیتیکس شوید.
  • روی Admin کلیک کنید.
  • اکانت مورد نظر را انتخاب کنید.
  • در بخش Property باید Universal Analytics را که در حال حاضر در حال جمع آوری دیتا است را انتخاب کنید.
  • در بخش Property باید روی GA4 Setup Assistant کلیک کنید.
  • روی گزینه Get Started کلیک کنید.
  • اگر سایت شما از تگ منیجر یا اسکریپت ساز استفاده می‌کند شما باید به صورت مستقیم تگ مربوطه جدید را ایجاد کنید.
  • روی Create Property کلیک کنید.

حالا آنالیتیکس نسخه ۴ روی سایت شما نصب شده و واحد زمانی، پول و … را از اکانت UA سایت شما کپی می‌کند. پس از اتمام پروسه کپی و انتقال اطلاعات لازم پیام You have successfully connected” your properties ” برایتان نمایش داده خواهد شد.

روی See your GA4 Property کلیک کنید.

 ممکن است GA4  دارای گزینه “فعال سازی جمع آوری داده ها با استفاده از تگ گذاری کنونی شما” باشد. در این صورت آن را انتخاب کنید.

نسخه جدید آنالیتیکس

نمایش داده‌ها ممکن است تا ۳۰ دقیقه نیز طول بکشد.

نام پروپرتی نسخه جدید آنالیتیکس خود را یادداشت کرده تا بعدا به راحتی بتوانید آن را پیدا کنید.

نسخه جدید آنالیتیکس
برای آشنایی بیشتر با سازوکار گوگل آنالیتیکس می‌توانید پست «آموزش گوگل آنالیتیکس از صفر» را بخوانید

معرفی ۴ ویژگی نسخه جدید گوگل آنالیتیکس

نسخه جدید گوگل آنالیتیکس تمرکز بیشتری روی سایت‌های فروشگاهی و هر سایتی که فروشنده محصولات یا خدمات است دارد. در واقع هدف گوگل از این آپدیت ارائه اطلاعات دقیقتر و مفیدتر برای این قبیل سایت‌ها است تا کانال‌های بازاریابی و فروش خود را بهتر تحلیل کنند.

در این آپدیت گوگل تلاش می‌کند از اولین مرحله تا مرحله آخر فعالیت کاربر در سایت، همه را تحلیل کرده و به صورت دیتا منتشر کند تا صاحبان کسب و کار شناخت بهتری از مشتریان خود و رفتار آنها داشته باشند و بتوانند بهتر به مشتریان خود خدمت رسانی کنند. در ادامه ۴ ویژگی بسیار مهم که در گوگل آنالیتیس ۴ جلب توجه کرده است را بررسی می‌کنیم.

دیدی عمیق‌تر به کمک استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین

استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین این امکان را می‌دهد آنالیتیکس بتواند داده‌های وب سایت را بهتر تحلیل کرده و درباره ترندها بهتر هشدار دهد. برای مثال ممکن است به دلایلی مانند تغییر فصل یا … در نیاز مشتریان شما تغییراتی به وجود آمده باشد، یادگیری ماشین می‌تواند با جمع آوری دیتا، تحلیل آنها و … به پیش بینی رفتار مشتریان در آینده و انجام اقدامات بهتر کمک کند.

البته توجه کنید پیش بینی توسط الگوریتم‌های یادگیری ماشین با گذشت زمان و دریافت دیتا انجام خواهد شد. در واقع این الگوریتم‌ها هرچقدر دیتای بیشتری دریافت و تحلیل کنند می‌توانند گزارشات بهتری تحویل دهند.

احتمال ریزش یا churn probability

احتمال ریزش یکی از ویژگی‌های گوگل آنالیتیکس ۴ و یک مثال خوب برای فهم بهتر ویژگی‌های این نسخه است. با این ویژگی شما درست زمانی که بودجه‌های بازاریابی به هر دلیلی در حال کاهش است احتمال ریزش را محاسبه کرده و به طور هدفمندتری روی مشتریان سرمایه گذاری خواهد کرد.

ادغام قوی‌تر با گوگل ادز

مثال بالا یکی از بهترین نمونه‌ها برای ادغام بهتر و قوی‌تر آنالیتیکس با گوگل ادز است. در آپدیت جدید گوگل آنالیتیکس تمامی تعاملات از طریق شبکه‌های اجتماعی، ورودی گوگل، تبلیغات از طریق روش‌های مختلف و … بررسی می‌کند و شما متوجه خواهید شد کدام روش برای کسب و کار شما بازدهی بیشتری خواهد داشت.

در واقع با اتصال گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس به یکدیگر و کمک گرفتن از الگوریتم‌های یادگیری ماشین می‌توان متوجه شد هر کاربر از کدام کمپین وارد وب سایت شده و در آینده بهتر است جز کدام گروه قرار بگیرد. آیا می‌توان دوباره روی آن هدف گذاری کرد یا خیر؟ یکپارچه سازی و گزارشات بسیار دقیق در نسخه جدید GA4 برای مدیریت هزینه‌های مارکتینگ و تبلیغات بسیار مفید است.

داده‌های مشتری محور

به کمک این ویژگی مدیران دیجیتال مارکتینگ می‌توانند اطلاعات بهتر و کاملتری درباره نحوه تعامل و رفتار کاربران داشته باشند. به علاوه اینکه کاربران از چه کانالی وارد وب سایت شده‌اند به راحتی قابل تشخیص خواهد بود.

به کمک این ویژگی می‌توان متوجه شد کاربران از چه قسمتی از سایت چه مدت بازدید داشته‌اند و کدام قسمت سایت کاربران بیشتری را به مشتری تبدیل کرده است.

به کمک این مدل دیتا شما شناخت بیشتری روی کاربران خود و نحوه رفتار آنها خواهید داشت. به علاوه اطلاعات بیشتری نسبت به سایت خود و نقاط قوت و ضعف آن به دست خواهید آورد و با بهبود آن می‌توانید فروش خود را افزایش داده یا مشتریان خود را حفظ کنید.

کنترل بهتر روی داده‌ها

در نسخه جدید آنالیتیکس مدیران می‌توانند به راحتی داده‌های موردنیاز خود را جمع‌آوری و ذخیره کرده و کنترل بهتری روی آنها داشته باشند. داده‌ها بسیار مهم هستند. در واقع به کمک همین داده‌ها مدیران دیجیتال مارکتینگ استراتژی یک کسب و کار را طراحی می‌کنند.

امکان اعمال فیلتر روی داده‌ها در بخش‌های مختلف این ابزار به متخصصین سئو این امکان را می‌دهد تا اطلاعات مورد نیاز خود را برای بهبود سایت در جهت رفع نیاز مخاطبان به دست آورند و نقاط ضعف سایت را شناسایی کرده و آنها را رفع کنند. پس در واقع این ابزار با ویژگی‌های جدید خود باعث مدیریت بهتر سایت شده است.

جمع‌بندی

گوگل با به روزرسانی گوگل آنالیتیکس سعی کرده به وبمستران و مدیران کسب و کار کمک کند تا مخاطبان و مشتریان خود را بهتر شناخته و بتوانند در جهت رضایت آنها فعالیت کنند. داده‌هایی که آنالیتیکس جدید در اختیار مدیران کسب و کار قرار می‌دهد نیز در همین راستاست. در واقع این ابزار کمک می‌کند تا یک کسب و کار با صرف سرمایه‌ای معقول و مناسب بیشترین فروش را داشته باشد. این مورد جز با بهبود ضعف و ایرادات وب سایت ، شناخت مشتریان، نیاز آنها، تغییرات نیازهای آنها و پاسخگو بودن به آنها مرتفع نمی‌شود.

سوالات متداول

آیا با نصب گوگل آنالیتیکس جدید داده‌های قبلی حذف می‌شوند؟

خیر با نصب نسخه جدید آنالیتیکس داده‌های قبلی در پروپرتی قبلی همچنان وجود خواهند داشت. پس نگرانی بابت از دست دادن داده‌های قبلی وجود ندارد.

اگر GA4 را نصب نکنیم دریافت داده‌ها متوقف می‌شود؟

خیر در حال حاضر میلیون‌ها سایت در سراسر دنیا از UA استفاده می‌کنند. حتی با گسترش نسخه جدید آنالیتیکس، نسخه قبلی همچنان به دریافت و ارسال اطلاعات ادامه خواهد داد.

گوگل آنالیتیکس ۴ برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

GA4 برای تمامی کسب و کارها مناسب است. اما ۴ ویژگی جدید یعنی استفاده از الگوریتم‎‌های یادگیری ماشین، ادغام بهتر با گوگل ادز، داده‌های مشتری محور و کنترل بهتر روی داده‌ها باعث شده این نسخه برای سایت‌هایی که محصول یا خدمات می‌فروشند کاملتر شود.

آیا می‌توان نسخه قدیمی و جدید آنالیتیکس را در کنار هم استفاده کرد؟

بله نسخه جدید آنالیتیکس هنوز کامل نیست. شما می‌توانید هر دو نسخه را در کنار هم روی سایت نصب کرده و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن