Search
Close this search box.
ارائه حرفه‌ای

نرم افزار پرزی چیست ؟ آشنایی با امکانات و قابلیت های Prezi برای ساخت ارائه های حرفه ای

به این مقاله امتیاز دهید post

این روزها ساخت پرزنتیشن به یک کار کلیشه‌ای با پاورپوینت تبدیل شده است. قطاری از اسلایدهای یک شکل که در تلاشند مفهومی را بدون هیچ هیجانی به مخاطب برسانند. نرم افزار پرزی (Prezi) در سال ۲۰۰۷ متولد شد تا به این روند تکراری و خسته‌کننده پایان بدهد و درهای جدیدی را در دنیای ارائه حرفه ای باز کند.

آموزش پرزی - آموزش فوکاسکی

در ادامه خواهیم دید که نرم افزار Prezi چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد.

ارائه با نرم افزار پرزی

پرزی چیست (Prezi) ؟

پرزی (prezi) یک نرم افزار مدرن است که کمتر از ۱۰ سال از عمر آن می‌گذرد. این نرم افزار که رقیب سرسخت و جدی نرم افزارهای سنتی اسلاید محور همچون پاورپوینت است این روزها به شدت مورد استقبال افرادی قرار گرفته است که قصد دارند ارائه ای مدرن، حرفه ای و متفاوت داشته باشند.

در Prezi قرار نیست که اسلاید های متعدد داشته باشید. بلکه پرزی شامل یک صفحه سفید نامحدود است. شما قادر هستید اطلاعات را در هر کجای صفحه که تمایل دارید قرار دهید. تنها کافیست برای هرکدام از اطلاعات ارائه خود به ترتیب نمایش، مسیرحرکت و جابه جایی تعریف کنید. در واقع نرم افزار پرزی همانند نرم افزار پاورپوینت  به قصد کمک رسانی در ارائه ها و سخنرانی های ما به میدان آمده است و همانطور که از نام آن پیداست هدفی جز ارائه ندارد. اما ویژگی های مثبتی در این نرم افزار وجود دارد که حساب آن را از پاورپوینت کاملا جدا می‌کند.

امروزه بسیاری از برنامه هایی هایی که برای ارائه مقاله در زمینه های آموزش، تجارت، کنفرانس ها استفاده می شوند به روش اسلاید به اسلاید هستند. ارائه اسلاید به اسلاید، مانند آنچه در نرم‌افزار پاورپوینت انجام می‌گیرد بسیار خسته‌کننده است چون یک روند خطی ساده را دنبال می‌کند.

مقایسه پرزی و پاورپوینت

پرزی (Prezi) چگونه کار می‌کند؟

پرزی اصطلاحاً ۲/۵ بعدی است، به این معنا که علاوه بر جابجایی عمودی و افقی، حرکت در عمق را نیز فراهم می نماید و تفاوت آن با نرم افزار های ۳ بعدی این است که نمای پرسپکتیو را را به نمایش نمی‌گذارد.

Prezi بر اساس طرح بندی نقشه (Map Layout) است به شکلی یک تخته سفید بزرگ در اختیار شما می‌گذارد و شما همه مطالبی که می‌خواهید ارائه کنید (از تصویر و متن گرفته تا فیلم و انیمیشن و صدا) را داخل این صفحه قرار می‌دهید و پس از تعریف مسیر آیتم های محتوا می توانید یک انیمیشن ضمنی ایجاد نمایید. شروع ارائه شما با این تصویر بزرگ است که کلیت مطالب شما را به صورت کامل نشان می‌دهد سپس می‌توانید مشخص کنید که با یک افکت زیبای فلش، این تصویر بزرگنمایی یا کوچک نمایی شود و با طی یک مسیر دلخواه (مثلاً یک خط راست، یک منحنی، یک چرخش ۱۸۰ درجه یا هر چیزی که به ذهنتان می‌رسد) به سراغ اولین آیتمی که می‌خواهید درباره آن توضیح دهید برود… و همین‌طور الی آخر.

امکانات و ویژگی های پرزی

  • عدم ایجاد محدودیت های اجرایی به نسبت پاورپوینت
  • قابلیت زوم روی موضوع دلخواه و حرکت در عمق تصاویر
  • حرکات آزادنه
  • امکان طراحی صفحه به دلخواه
  • امکان ایجاد خلاقیت در ارائه و سخنرانی
  • یکپارچگی کلام
  • ایجاد رابطه عمیق تر با مخاطب و درک بهتر ارتباطات
  • ایجاد تمایز نسبت به سایر ارائه‌ها
  • دسترسی به آرشیو بزرگ پرزی
  • قابلیت استفاده از نسخه رایگان

مزایای ساخت اسلاید (اسلایدسازی) با پرزی

هنگام اسلایدسازی با پاورپوینت، مشکل از اینجا شروع می شود که این نرم افزار یک مسیر خطی را برای ارائه موضوع طی می کند، ولی این در حالی است که مغز انسان بصورت خطی فکر نمی کند و این موضوع باعث می شود تا مخاطب نتواند در زمان ارائه مطلب تمرکز خوبی داشته باشد و جابجایی سریع بین اسلاید ها کلیت مطلب ارائه را از بین می برد.

پرزی

یکی از اصلی ترین مشکلات روش اسلاید به اسلاید، از دست رفتن کلیت مطلب(زمینه) است، یعنی مخاطب شما به آسانی ممکن است سررشته مطالب را از دست بدهد و خیلی زود خسته شود. اگر تا حالا موقع ارائه‌هایی که داشته‌اید به مخاطبان خود توجه کرده باشید بدون تردید خستگی و بی حوصلگی آن ها را خواهید فهمید!

امکانات پرزی این قابلیت را به وجود می‌آورد که از این شیوه اسلایدسازی کلیشه‌ای استفاده نکنید. با استفاده از پرزی می‌توانید اسلایدسازی را از وسط صفحه شروع کنید، سپس به گوشه بپرید، به عمق بروید و دوباره به مرکز صفحه برگردید. این حرکت غیرخطی باعث می‌شود که مخاطب نیز بیشتر با شما همراه باشد. به علاوه این امکان برای ترسیم نقشه ذهنی منعطفتر است.

یکی دیگر از مزایای پرزی به پاورپوینت این است که در نرم افزار پرزی، اسلایدها الزاما قالب مستطیلی ندارند! بلکه بسته به تمی که انتخاب می‌کنید می‌توانند در قالب‌های مختلفی قرار بگیرند. این موضوع نیز به جذابیت ارائه شما می‌افزاید.

کاربردهای اصلی نرم افزار پرزی

  • آموزش: پرزی به دلیل حالت اینتراکتیو و تعاملی که ایجاد می‌کند، نسبت به پاورپوینت ابزار جذاب‌تری برای آموزش (مخصوصا برای کودکان) است.
  • ارائه گزارش: اگر می‌خواهید گزارشی درباره سازوکار یک شرکت یا یک ابزار تهیه کنید پرزی گزینه مناسبی برای شماست.
  • ساخت موشن گرافیک: ساخت موشن گرافیک به کمک prezi کار راحتی است. این نرم افزار خروجی نهایی را به صورت ویدیو به شما ارائه می‌دهد.

چرا از پرزی استفاده کنیم: یک مطالعه موردی

برای دریافتن این که پرزی چقدر نسبت به پاورپوینت تاثیرگذارتر است، به این پژوهش که پژوهشگران هاروارد انجام داده‌اند دقت کنید:

برای اندازه‌گیری میزان تاثیر محیط ارائه بر مخاطبان، افراد تحت مطالعه به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه ارائه دهنده و یک گروه مخاطبان. ارائه‌دهندگان موظف بودند پرزنتیشن خود را در سه قالب پاورپوینت، پرزی و بدون استفاده از اسلایدهای تصویری ارائه دهند.

در نهایت، تاثیرگذارترین راه ارائه به دلیل استفاده از حرکات معنادار میان اسلایدها، نرم افزار پرزی بود. به گفته مخاطبان، قابلیت حرکات غیرخطی و زوم کردن پرزی، پرزنتیشن بسیار جذاب‌تری را نسبت به پاورپوینت به نمایش می‌گذاشت. در تصویر زیر می‌توانید میزان امتیازدهی مخاطبان به پرزی و پاورپوینت را ببینید:

پرزی چیست

مزایای پرزی نسبت به پاورپوینت (پرزی بهتر است یا پاورپوینت؟)

پاورپوینت نسبت به پرزی نرم افزار شناخته‌شده‌تری است و تخمین زده می‌شود که ۹۵ درصد پرزنتیشن‌ ها در دنیا با آن ساخته می‌شوند. این نرم افزار زمانی مناسب است که بخواهید یک داستان خطی تعریف کنید: از نقطه ۱ داستان را شروع کنید و پس از طی کردن یک سری اتفاق‌ها و اوج داستان به نقطه ۲ برسید.

پرزی در مقایسه با پاورپوینت روایتی غیرخطی را پیش می‌گیرد. روایتی که در آن می‌توانید با حرکات متناوب و اضافه کردن صدا، تصویر و ویدیو یک نمایش تمام عیار و پویا را برای مخاطبان تدارک ببینید.

با این حال استفاده از نرم افزار پرزی هم دردسرهای خاص خودش را دارد. به عنوان مثال در پرزی نمی‌توانید مانند پاورپوینت ۲۰۱۹ از دیاگرام‌هایی مانند فلوچارت و تایملاین استفاده کنید یا نمودار بسازید. در صورتی که نیاز به استفاده از نمودار در پرزی داشته باشید، باید آن را جداگانه در پاورپوینت بسازید و سپس به پرزی منتقل کنید.

آموزش ساخت یک اسلاید ساده با پرزی

ساخت پرزنتیشن با پرزی بسیار ساده است. در ادامه مراحل اولیه ساخت اسلاید و ایجاد تغییرات در پرزی را با هم مرور می‌کنیم:

۱- ثبت نام در سایت پرزی: با ورود به سایت پرزی به سادگی می‌توانید یک اکانت رایگان ایجاد کنید. اگر اکانت جیمیل دارید این کار حتی ساده‌تر هم می‌شود.

۲- داشبورد پرزی: در داشبورد پرزی می‌توانید به پرزنتیشن‌های ذخیره‌شده، پرزنتیشن‌های جدید، ویدیوهای آموزشی پرزی و نمونه پرزنتیشن‌های از قبل آماده‌شده دسترسی داشته باشید.

۳- انتخاب قالب پرزی: با کلیک کردن روی گزینه ایجاد پرزنتیشن جدید، به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که باید از آن قالب انتخاب کنید، یا از صفر شروع به ساختن قالب کنید. از منوی سمت چپ صفحه هم می‌توانید انواع دسته‌بندی‌های موضوعی و رنگی قالب‌ها را ببینید.

آموزش پرزی prezi

۴- تنظیمات قالب: روی دکمه use this template کلیک کنید. سپس عنوان پروژه و روش به اشتراک‌گذاری آن را انتخاب کنید.

آموزش ساخت پرزی

۵- تنظیمات صفحه عنوان: از منوی سمت راست صفحه می‌توانید پس‌زمینه اسلاید اول (اسلاید معرفی) را تغییر بدهید. از منوی سمت هم می‌توانید ترتیب پیش رفتن پرزنتیشن را تغییر بدهید.

آموزش پرزی
آموزش ساخت پرزی

۶- ساخت اسلاید: روی یکی از زیرعنوان‌ها دوبار کلیک کنید یا آن را از منوی سمت چپ انتخاب کنید. با این کار به اسلاید مورد نظر منتقل می‌شوید. از گزینه insert بالای صفحه می‌توانید انواع ورودی‌ها را به پرزنتیشن اضافه کنید.

 

در کل بهتر است زمانی از نرم افزار پرزی استفاده کنید که مایل هستید حواس مخاطب به روند پیش رفتن داستان و اجزایی به جز نوشته جلب شود. به عنوان مثال اگر بخواهید ارائه‌ای درباره حفاظت از محیط زیست داشته باشید، یک تم درختی یا طبیعت پرزی می‌تواند بسیار به شما کمک کند تا اجزای مختلف یک اکوسیستم را مورد بررسی قرار دهید.

همچنین دقت داشته باشید که از امکانات انیمیشن سازی نرم افزار پرزی به صورت بهینه استفاده کنید! حرکات بیش از حد، زوم کردن‌ها و … می‌تواند به جای جلب توجه مخاطب او را گیج و آشفته کند!

به طور خلاصه می‌توان گفت پرزی نرم افزاری برای گزارش نویسی و ارائه به صورت غیرخطی است. در واقع با پرزی می‌توانید ساختاری درختی یا سایر ساختارها را برای گزارشات خود پیاده کنید. در مقایسه پرزی و پاورپوینت متوجه شدیم امکانات پرزی و انعطاف پذیری آن نسبت به پاورپوینت بیشتر است. در نتیجه انواع گزارشات شما جالبتر شده و مخاطبان را جذب خواهد کرد.

پیشنهاد میکنیم برای ارائه یا سایر کارهای آینده از پرزی استفاده کنید. در ابتدا شاید برایتان کار کردن با این ابزار سخت باشد ولی بعد از مدتی از انعطاف پذیری آن لذت خواهید برد. امیدواریم از این مقاله آکادمی اینفوگرام لذت برده باشید.

نمونه ارائه آماده‌شده با نرم افزار پرزی (Prezi)

دانلود رایگان کتاب آموزش پرزی

 

سوالات متداول درباره نرم افزار پرزی

نرم افزار پرزی چیست؟

پرزی نرم افزاری مدرن و جدید برای ساخت انواع سند و گزارش است. به کمک این نرم افزار می‌توانید ارائه‌های جذابی داشته باشید. به کمک این نرم افزار دیگر ارائه‌های شما اسلاید محور نخواهد بود. فقط کافیست مسیر حرکت خود را در یک صفحه سفید مشخص کنید.

پرزی چه تفاوتی با پاورپوینت دارد؟

پاورپوینت نرم افزاری اسلاید محور است در حالی که پرزی شامل یک صفحه سفید نامحدود است و شما می‌توانید در هرجای صفحه اطلاعات قرار دهید. این حالت باعث می‌شود بتوانید ارائه‌ای شبیه به نقشه یا با ساختار درختی داشته باشید.

چگونه فایل پرزی را ذخیره کنیم؟

کافیست در محیط داشبورد نرم افزار ،روی فایل راست کلیک کرده و با انتخاب گزینه    export to prezi file فایل مورد نظر را ذخیره کنید.  در این صورت فایل را در فرمت پرزی ذخیره کرده‌اید ولی برای اجرا باید در فرمت ویندوز و … خروجی بگیرید.

پرزی چگونه کار می‌کند؟

در پرزی علاوه بر جابه جایی به صورت عمودی و افقی جا به جایی در عمق نیز وجود دارد. به همین دلیل می‌توان گفت پرزی نرم افزاری ۵/۲ بعدی است. به دلیل پرسپکتیو نبودن نما و حرکت این نرم افزار ۳ بعدی نیست.

سوالات متداول پرزی

پرزی چیست؟

پرزی یک ابزار جایگزین پاورپویت برای طراحی پرزنتیشن حرفه ای است. این نرم افزار نسبت به پاورپوینت جدیدتر است و به شما امکان می‌دهد یک پرزنتیشن تعاملی و جذاب را برای مخاطبانتان بسازید. پس یادگیری و آموزش پرزی می‌تواند مفید باشد.

از پرزی استفاده کنم یا پاورپوینت؟

این موضوع بستگی به خود شما دارد. پرزی نسبت به پاورپوینت مزیت‌هایی دارد که شامل حرکت در عمق و حرکت غیرخطی اسلایدها می‌شود؛ اما معایبی هم دارد از جمله این که در نسخه رایگان از تمام امکانات آن نمی‌توانید استفاده کنید. اگر می‌خواهید یک پرزنتیشن متفاوت همراه با انیمیشن‌های جذاب بسازید، پرزی نسبت به پاورپوینت انتخاب بهتری است.

آیا استفاده از پرزی رایگان است؟

بله و خیر! شما می‌توانید با نسخه وب پرزی کار کنید و پرزنتیشن‌ها را آنلاین و به صورت ویدیو منتشر کنید؛ اما به صورت رایگان امکان دانلود ویدیو را نخواهید داشت و در ویدیوهای آنلاین هم لوگوی پرزی زیر پرزنتیشن شما خواهد بود.

پرزی از چه ورودی‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

با استفاده از پرزی می‌توانید فرمت‌های mp4 برای ویدیو، mp3 برای صوت، pptx و ppt برای پاورپوینت، xslx-xsl-csv برای نمایش نمودارد، jpg-png برای تصاویر و pdf را به صورت ورودی استفاده کنید.

پرزی در چه مرورگرهایی باز می‌شود؟

پرزی در مرورگرهای کروم، فایرفاکس (۶۴ بیت)، سافاری و edge قابل دسترسی است.

‫۱۸ دیدگاه ها

    1. از نسخه تحت وب استفاده کنید و به صورت آنلاین نمایشش بدید. یا این که نسخه قابل حمل (پرتابل) رو دانلود کنید که فقط امکان نمایش فایل رو به شما میده.

    1. خیر ولی به خاطر تحریم‌های آی پی ایران گاهی ممکنه با آی پی ایران در دسترس نباشه

  1. من متوجه موضوعی نشدم. من پرزنتیشنم رو با prezi به طور آنلاین ساختم اما حالا برای نمایشش رو سیستمی که نه اینترنت داره و نه prezi دچار مشکلم

  2. سلام من میخوام از پرزی برای دفاع از پایان نامم استفاده کنم، در ادوب کانکت قابلیت پخش داره؟

    1. سلام
      در ادوبی کانکت فقط میشه فایل PDF ارائه کرد.
      البته راهکارش اینه که شما Screen Share کنید و در کامپیوتر خودتون Prezi رو اجرا کنید و مخاطب ها مشاهده کنند.

  3. سلام من دنبال گروه و یا شرکتی هستم که یک ارائه پرایزی برام آماده کند شرکتی را سراغ دارید

  4. سلام روزتون بخیر من باید یک فصل از کتابم رو به صورت پرزی ارائه بدم میتونین کمکم کنین؟
    من هیچی بلد نیستم

    1. سلام. آموزش‌های لازم روی وبلاگ هست و می‌تونید از دوره‌های آموزشی آکادمی اینفوگرام هم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن