Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتال

session در گوگل آنالیتیکس چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید post

یکی از موضوعات مهم و البته جالب در کار با فضای آنلاین، مفهوم session در گوگل آنالیتیکس است. شاید تا به حال، این مفهوم به گوشتان خورده باشد و در برخورد با فضای وب و محیط‌های آنلاین بارها آن را شنیده باشید. سِشِن، می‌تواند دریچه‌ای جدید از دنیای آنلاین و امکانات جذابش را در اختیارتان بگذارد.

در این مقاله سعی داریم مفهوم session ، کاری که انجام می‌دهد و چگونگی انجام آن را برایتان بگوییم. اگر دوست دارید درباره این مفهوم بیشتر بدانید، ما را در آکامی اینفوگرام همراهی کنید:

 

Session در گوگل آنالیتیکس چیست؟

session در گوگل آنالیتیکس در واقع شبیه به یک جعبه در سایت عمل می‌کند. این جعبه وظیفه دارد که تمام رفتارها، واکنش‌ها و اقدامات کاربران را ثبت ‌کند و به گوگل آنالیتیک دهد.

فعالیت کاربران را می‌توانیم در یک بخش‌بندی بزرگ قرار دهیم که شامل کارهای بسیاری می‌شود. مانند بازدید از یک صفحه، ثبت‌نام در سایت، خرید یک محصول یا خدمات، کلیک کردن روی لینک‌ها. همه این فعالیت‌ها می‌تواند session‌های مختلفی ایجاد کند که همگی ثبت و به بخش گوگل آنالیتیک تحویل داده می‌شوند.

در یک تعریف ساده می‌توان گفت که سشن، ساختار و مجموعه‌ای از داده‌هاست که وب اپلیکیشن از آن نگهداری و به صورت موقت آن را حفظ می‌کند. این مجموعه اطلاعات فقط زمانی کاربرد دارد که یک یوزر، با وب اپلیکیشن در ارتباط باشد و در آن فعالیت کند. مثال ساده درباره این مفهوم، اطلاعات مربوط به صفحات پرداخت اینترنتی است. شما می‌توانید بخشی از اطلاعات کارت بانکی‌تان را در session ثبت کنید تا برای استفاده‌های بعدی، مجبور به وارد کردن دوباره اطلاعات نباشید.

تفاوت session و user

برخی اوقات، افراد، معنای سشن و یوزر با هم اشتباه می‌گیرند. در حالیکه تفکیک این دو مفهوم می‌تواند شما را در فهم معنای session در گوگل آنالیتیکس بسیار کمک کند.

فرض کنید شما فردی هستید که به عنوان یک User یا کاربر شناخته می‌شوید. در طول روز ممکن است یک یا چند بار به رستوران مورد علاقه‌تان سر بزنید. در هر بار رفتن به رستوران، کارهای مختلفی را مثل ثبت و سفارش غذا، یک قرار ملاقات کاری یا دوستانه و … انجام می‌دهید. فعالیت‌های شما در رستوران، هر تعدادی که باشد، به عنوان جلسات یا سشن شناخته می‌شود.

بنابراین، کاربران یا یوزرها، بازدیدکنندگان منحصربه‌فردی هستند که اقدامات و فعالیت‌ها را شکل می‌دهند. سشن یا جلسات، بازدید یا تعداد دفعاتی است که یک فرد به جایی وارد شده و فعالیتی را در آن شکل داده است. دقت کنید که جلسات یا همان session‌ها باید به تعداد یا بیشتر از User‌ها باشند.

هر session در گوگل آنالیتیکس چه زمانی به پایان می‌رسد

هر جلسه یا سشن، دارای بازه زمانی مشخصی است که به نوعی تاریخ انقضا محسوب‌ می‌شود. هر session پس از مدتی از بین می‌رود و این از بین رفتن به یکی از سه دلیل زیر رخ می‌دهد:

۱. پس از گذشت ۳۰ دقیقه در صورت منفعل بودن

۲. در نیمه شب

۳. با تغییر در کمپین

پس از گذشت ۳۰ دقیقه در صورت منفعل بودن

به طور پیش فرض، هر جلسه پس از ۳۰ دقیقه، در صورتی که کاربر منفعل و بی‌تحرک باشد به پایان می‌رسد. حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که صفحه‌ای از یک سایت را باز کنید و مطلبی را در آن بخوانید. سپس روی صفحه بمانید و به مدت ۳۰ دقیقه کاری انجام ندهید و در سایت فعالیتی نکنید. پس از این مدت، زمانی که صفحه را دوباره باز می‌کنید، می‌بینید که مدت زمان جلسه به پایان رسیده است. اگر ۲۹ دقیقه از بی‌تحرکی شما در سایت گذشته باشد و شما در این زمان فعالیتی انجام دهید، پیش از پایان انقضا، سشن شما ۳۰ دقیقه دیگر تمدید می‌شود.

گاهی اوقات شما قصد دارید که مقاله بلندی را بخوانید و یا در یک فروشگاه اینترنتی برای مدت زمانی به دنبال خرید یک محصول باشید. اما ۳۰ دقیقه برای کاری که می‌خواهید انجام دهید بسیار کوتاه است. در این صورت، امکان این را دارید به بخش سرپرست سایت بروید و مدت زمان جلسه را خودتان تعیین کنید. این تنظیم زمان را می‌توانید از حداقل ۱ دقیقه تا حداکثر ۴ ساعت تعیین کنید.

در نیمه شب

گاهی اوقات مدت زمان مشخص جلسه، با تغییر روز و ورود به روز جدید پایان می‌یابد. برای مثال اگر شما در وبسایتی مشغول فعالیت باشید و در ساعت ۲۳:۵۸ دقیقه پستی را در آن بخوانید، سشن شما در ساعت ۰۰:۰۰ بامداد به پایان می‌رسد. چراکه روز جدیدی شروع شده است.

با تغییر در کمپین

کاربرانی که از سایت شما بازدید می‌کنند، از منابع مختلفی به سایت شما آمده‌اند. این منابع ممکن است Google Facebook یا Email باشند. گاهی اوقات، یوزرها از طریق کمپین‌ها مانند Adwords یا Utm campain و یا URL  به شما می‌پیوندند. این کمپین گاهی می‌تواند کلمات و عبارات کلیدی خاص را هم در بربگیرد که کاربر به وسیله آن به Adword سایت شما رسیده است. در این صورت، Google analytics این اطلاعات را در بخش داده‌های خود ذخیره می‌کند. حالا فرض کنید که همان کاربر، از طریق کمپین دیگری وارد سایت شما شود. در این صورت زمان جلسه اول به پایان می‌رسد و سشن جدیدی ایجاد می‌شود.

چگونه یک session در گوگل را شروع و تمام کنیم؟

برای آنکه یک سشن را در گوگل شروع و تمام کنیم، باید بدانیم که به عنوان یک کاربر، چه مدت زمانی را در سایت صرف کرده‌ایم. اگر نیاز دارید که بیش از ۳۰ دقیقه در سایتی وقت بگذرانید، پس نیازمند تعیین ساعت و مهلت زمانی جلسه هستید.

برای این کار، ابتدا از طریق گوگل آنالیتیکس، مدت زمان مورد استفاده برای هر فعالیتی را بسنجید. سپس براساس زمانی که به عنوان کاربر نیاز دارید، ساعت شروع و پایان session را تعیین کنید. به این ترتیب می‌توانید یک سشن را در گوگل شروع کنید و به پایان برسانید.

چطور کیفیت session را اندازه‌گیری کنیم؟

نحوه اندازه‌گیری کیفیت سشن موضوع مهمی است که با چند عمل ساده می‌توانید به آن دست پیدا کنید. برای رسیدن به میزان کیفیت جلسه در گوگل آنالیتیکس مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. وارد حساب Google analytics خود شوید.

۲. سپس نمایه گزارشگری را انتخاب کرده و داده‌هایی را که در طی ۳۰ روز گذشته یا بیشتر جمع‌آوری و ثبت کرده است، پیدا کنید.

session در گوگل آنالیتیکس

۳. پس از یافتن داده‌ها، به ترتیب به بخش مخاطب (Audience) و رفتارها (Behavior) بروید.

session در گوگل آنالیتیکس

۴. در جدول نمایان شده می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به session را مشاهده کنید.

session در گوگا آنالیتیکس

باید توجه کنید، تنها زمانی می‌توانید از طریق GA خود، به کیفیت جلسات دست پیدا کنید که نمای گزارشی‌تان، حداقل تعداد ۱۰۰۰ معامله از داده‌هایی را که ۳۰ روز قبل ثبت کرده است، در اختیار داشته باشد.

زمانی که فضای GA شما، کمتر از ۱۰۰۰ معامله را در ۳۰ روز گذشته به ثبت رسانده باشد، نمی‌تواند داده‌های کیفیت سشن را محاسبه کند. اگر نمای گوگل آنالیتیکس شما، واجد شرایط محاسبه نیست می‌توانید از این طریق اقدام‌ کنید:  به حساب کاربری Google analytics Demo وارد شوید و اطلاعات مورد نیازتان را از آنجا دریافت کنید. خوب است بدانید که برای دیدن کیفیت‌های سشن امروز، باید در حدود ۲۴ ساعت صبر کنید.

سخن آخر

تحلیل رفتار کاربران، اطلاعات آن‌ها و چگونگی و میزان استفاده‌شان را می‌توان از طریق Session‌ در گوگل آنالیتیکس به دست آورد. این روش همچنین به کاربر کمک می‌کند که اطلاعاتش را برای مدت زمان معینی روی سیستم یک سایت، صفحه و مانند این‌ها ذخیره کند و برای مراجعه دوباره، نیازی به وارد کردن آن‌ها نداشته باشد.

شما برای ما بنویسید

آیا درباره سشن در گوگل آنالیتیکس اطلاعات دیگری دارید؟ به نظر شما مزایای استفاده از این امکانات چیست؟ ما در آکادمی اینفوگرام، منتظر شنیدن نظرهای شما هستیم. تجربیات ارزشمندتان را درباره session با ما و دیگر دوستانتان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن